Polonijne Centrum Nauczycielskie
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli polonijnych oraz polskojęzycznych
Polonijne Centrum Nauczycielskie jest instytucją oświatową powołaną przez Ministra Edukacji Narodowej w 1991 r. Zadaniem Centrum jest merytoryczne i metodyczne wspomaganie nauczycieli spoza granic Rzeczypospolitej Polskiej, uczących języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim.
Gdy słyszymy określenie „oświata polskojęzyczna poza granicami kraju”, to przychodzi nam na myśl instytucja edukacyjna podobna do polskich placówek oświatowych, mająca uczniów, grono pedagogiczne, budynek, w którym odbywają się zajęcia. Takie tradycyjne myślenie o szkole jest zbyt wąskie w odniesieniu do sposobu pobierania nauki w języku polskim przez młodych Polaków mieszkających w innych krajach. Różnice wynikają z odmiennego prawa oświatowego danego kraju, istnienia lub braku finansowego wsparcia szkoły przez miejscową władzę, zaplecza dydaktycznego, w tym wykwalifikowanych nauczycieli polskojęzycznych, dostępu do polskiego księgozbioru itp. Szkoły polskie za granicą działają w bardzo różnych formach organizacyjnych, dzięki ofiarnej pracy nauczycieli, dyrektorów, rodziców, którzy z niezwykłą determinacją pokonują napotykane bariery, czyniąc możliwą polską edukację w różnych zakątkach świata. ORPEG PCN stara się im w tej pracy dopomóc.
Akty prawne regulujące działalność Polonijnego Centrum Nauczycielskiego:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r., poz. 1045).
Główne zadania PCN
PCN od początku nie był typową placówka doskonalenia nauczycieli, ale wielofunkcyjnym centrum edukacyjnym. W myśl założeń Ministerstwa Edukacji Narodowej, ma ono realizować zadania wynikające z umów dwustronnych, a także z potrzeb zgłaszanych przez oświatowe środowiska polonijne na Wschodzie i na Zachodzie.
Zgodnie z zapisami statutu są to zwłaszcza:
- Programowanie i organizowanie doskonalenia nauczycieli polonijnych.
- Diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli polonijnych i innych osób zajmujących się oświata w środowiskach polonijnych.
- Pomoc i doradztwo w organizowaniu nauczania języka polskiego i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim.
- Inspirowanie działań kulturalnych w środowiskach polonijnych.
- Prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie polonijnych organizacji oświatowych, szkół i innych placówek.
- Współpraca z organizacjami polonijnymi.
- Prowadzenie działalności dydaktycznej w zakresie specjalistycznego kształcenia nauczycieli polonijnych.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli pracujących w ośrodkach polonijnych.
Wydzieloną działalnością szkoleniową są kursy prowadzone od 2008 r. na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej dla repatriantów i ich rodzin. Z myślą o potrzebach tej grupy w 2010 roku Centrum wydało poradnik dla repatriantów a w 2011 r. opracowanie dotyczące procesu repatriacji w perspektywie psychologicznej.
Adresaci działań
Z pomocy PCN mogą korzystać przede wszystkim nauczyciele mieszkający na stałe poza granicami Polski, uczący języka polskiego lub innych przedmiotów w języku polskim w różnych typach placówek, wśród których są szkoły:
- działające w lokalnych systemach oświaty danego kraju
- dwujęzyczne działające w lokalnych systemach oświaty danego kraju; szkoły polskie przy placówkach dyplomatycznych; społeczne działające w danym kraju przy stowarzyszeniach Polaków, związkach Polaków, parafiach:
- z polskim językiem nauczania
- z językiem polskim jako przedmiotem obowiązkowym (status języka ojczystego lub obcego)
- z językiem polskim jako przedmiotem fakultatywnym
- z sekcjami polskimi
- europejskie działające w lokalnych systemach oświaty danego kraju.
Uczestnicy doskonalenia organizowanego przez PCN to:
- nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych i średnich specjalizujący się w nauczaniu języka polskiego, historii, geografii, muzyki, choreografii, a także innych przedmiotów prowadzonych po polsku,
- dyrektorzy szkół, pracownicy ministerstw oświaty, kuratoriów, ośrodków metodycznych, instytutów doskonalenia z krajów ościennych,
- nadzorujący – w krajach ościennych – nauczanie języka polskiego lub innych przedmiotów w języku polskim,
- działacze polonijni odpowiedzialni za nauczanie języka polskiego w szkołach sobotnio-niedzielnych,
- polonijni działacze kultury,
- pracownicy urzędów odpowiedzialnych za sprawy kultury w zagranicznych systemach oświatowych,
- uczniowie pobierający naukę języka polskiego lub w języku polskim w formach zorganizowanych w szkole, przy związkach Polaków, parafiach, szkołach sobotnio-niedzielnych,
- repatrianci i ich rodziny.