Nazwa Szkoły | |
- w języku polskim * | Polska Szkoła Forum w Madrycie im Marii Skłodowskiej-Curie |
- w języku lokalnym * | Colegio Polaco Forum en Madrid |
Miejscowość * | Madryt |
Kraj * | Hiszpania |
Ulica, nr domu* | C/ Celanova, 2
|
Kod pocztowy* | 28029 |
Okręg konsularny, na terenie którego działa szkoła.* | Wydział Konsularny w Madrycie |
Telefon kontaktowy * (z numerem kierunkowym kraju np+44 22 5268312) | + 34 651 585 265 - Dyr. szkoły EWELINA IDZIAK GARCIA |
Faks (z numerem kierunkowym kraju) | |
Strona domowa szkoły * | |
e-mail * (sekretariat lub dyrekcja): | ewelina.w.i@wp.pl |
Komunikator głosowy (np. skype: krzysztof112) | |
Dyrektor/Lider placówki |
|
- Imię, nazwisko | EWELINA IDZIAK GARCIA |
Osoba kontaktowa |
|
- Imię, nazwisko | Mirosława Bąk |
Typ Szkoły * | Szkoła społeczna/prywatna (nie podlega lokalnym władzom oświatowym) |
Instytucja/organ prowadzący szkołę * (nazwa instytucji z pełnym adresem pocztowym) Hiszpańsko-Polskie Stowarzyszenie Kulturalne Forum http://polski.asociacionforum.org/ Szkoła
prowadzi kształcenie w zakresie przedmiotów ojczystych począwszy od
przedszkola, zerówkę, ośmioletnią szkołę podstawową oraz trzyletnie liceum.
Pracujemy na aktualnych programach i książkach. Każdy uczeń naszej szkoły
wyposażony jest w odpowiedni zeszyt ćwiczeń oraz podręcznik. Zeszyty ćwiczeń
zakupują sami rodzice, a podręczniki wypożyczane są wszystkim dzieciom z
biblioteki szkolnej. Uwzględniając
potrzeby uczniów, których rodzice wracają do Polski, nasza szkoła pracuje na
aktualnych programach obowiązującym w polskich placówkach oświatowych. Nasi
uczniowie uczą się i pracują z podręcznikami oraz kartami pracy sprowadzanymi z
Polski: Placówka
nasza nie ogranicza się tylko do prowadzenia działalności dydaktycznej. Nasi
uczniowie mają również okazję do poznania Polski oraz jej kultury i tradycji
poprzez różnorodne uroczystości szkolne wplecione w zajęcia lekcyjne, np.
Święto Konstytucji Narodowej, Święto Niepodległości Polski, przedstawienia
choinkowe, andrzejki, Wielkanoc, itp. Najważniejszym celem jaki sobie wyznaczamy z roku na
rok naszej pracy dydaktycznej jest to, aby dzieci pochodzenia polskiego
potrafiły mówić, czytać i pisać w języku polskim oraz znały kulturę i tradycje
swoich rodziców. Siedziba Szkoły znajduje się w Madrycie i obszarem jej
bezpośredniego oddziaływania na polonijną i hiszpańska społeczność jest
aglomeracja Madrytu. Podstawowym dokumentem regulującym działalność szkoły
jest "Regulamin Polskiej Szkoły FORUM". Uczniowie, ich
rodzice lub prawni opiekunowie, dyrekcja, nauczyciele oraz inni pracownicy
szkoły tworzą społeczność szkolną. Członkowie społeczności szkolnej uczestniczą
w życiu szkoły bezpośrednio oraz poprzez udział swoich przedstawicieli w
organach szkoły: · Radzie Szkoły · Dyrekcji Szkoły · Radzie Pedagogicznej · Komitecie Rodzicielskim Uczniowie i nauczyciele są przyjmowani do Szkoły bez
względu na wyznanie, poglądy polityczne lub obywatelstwo o ile zobowiązują się
do wypełniania obowiązków nałożonych przez szkołę, brania czynnego udziału w
pracach szkoły, popierania jej celów, przestrzegania Regulaminu Szkoły oraz
Uchwał i Zarządzeń jej władz. Działalność dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcza
jest opracowana, konsultowana i poddawana corocznej ocenie w oparciu o
dokumenty oraz obowiązujące i zatwierdzone przez MEN podstawy programowe.
Działalność organów Szkoły i zespołów działających na jej terenie, prowadzona
jest zgodnie ze statutem oraz ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw
Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych i przede
wszystkim w Konwencji Praw Dziecka.
Zajęcia
w szkole prowadzone są w języku polskim. Uczniowie mają możliwość poprzez
kontakt ze środowiskiem lokalnym, uczestniczyć w konkursach międzyszkolnych,
zjazdach, oraz spotkaniach z ciekawymi ludźmi pochodzenia polskiego. Taka
metodologia pracy pozwala na zapoznanie się, nie tylko z bogactwem językowym,
literackim czy historycznym, ale jednocześnie stwarza dogodne warunki do
propagowania oraz wzbudzenia zainteresowania naszą kulturą w środowisku
lokalnym. Działalność
dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcza jest opracowana, konsultowana i poddawana
corocznej ocenie w oparciu o dokumenty oraz obowiązujące i zatwierdzone przez
MEN podstawy programowe. Działalność organów Szkoły i zespołów działających na
jej terenie, prowadzona jest zgodnie ze statutem oraz ideami zawartymi w
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw
Obywatelskich i Politycznych i przede wszystkim w Konwencji Praw Dziecka. Zajęcia
w szkole prowadzone są w języku polskim. Uczniowie mają możliwość poprzez
kontakt ze środowiskiem lokalnym, uczestniczyć w konkursach międzyszkolnych,
zjazdach, oraz spotkaniach z ciekawymi ludźmi pochodzenia polskiego. Taka
metodologia pracy pozwala na zapoznanie się, nie tylko z bogactwem językowym,
literackim czy historycznym, ale jednocześnie stwarza dogodne warunki do
propagowania oraz wzbudzenia zainteresowania naszą kulturą w środowisku
lokalnym. Madryt, stolica i największe miasto Hiszpanii,
usytuowany jest w środkowej części Półwyspu Iberyjskiego, na Wyżynie
Kastylijskiej, nad rzeką Manzanares, u podnóża Sierra de Guadarrama. Położone
jest na średniej wysokości 667 m. n.p.m., w strefie klimatu kontynentalnego
suchego i surowego. Wraz z okolicznymi gminami, wchodzi w skład Autonomicznej
Wspólnoty Madrytu. Madryt jest głównym ośrodkiem politycznym, biznesowym i
handlowym w Hiszpanii. Znajdują tu swoje siedziby najważniejsze instytucje
administracji państwowej, rezydencja rodziny królewskiej oraz większość
głównych przedsiębiorstw. Madryt jest też atrakcyjnym miejscem dla turystów, w
ciągu roku przybywa ich tu blisko 7 milionów. W latach dziewięćdziesiątych nastąpił znaczny wzrost
liczby emigrantów z Polski, którzy zdecydowali się na osiedlenie w Hiszpanii na
stałe lub na dłuższy czas. Stopniowo wzrastała aktywność polonijna, co
zaowocowało powstaniem wielu organizacji. Jedną z najstarszych jest powstałe w
Madrycie w 1994 roku Hiszpańsko-Polskie Stowarzyszenie Kulturalne Forum,
którego głównym celem jest promocja kultury polskiej w Hiszpanii. Więcej informacji tutaj: https://pl.wikipedia.org/wiki/Polonia_w_Hiszpanii Budynek, w którym prowadzone są zajęcia znajduje się w
jednej z dzielnic Madrytu zwanej Fuencarral. Dzielnica ta posiada następujące ośrodki kulturalno-społeczne:
· 9
Ośrodków Kultury, · 3
Centra skierowane do młodzieży, · 7
Ośrodków Kulturalnych dla Rencistów, · 2
Ośrodki Opieki Społecznej, · 3
Biblioteki Publiczne, · 2
Szkoły dla Dorosłych, 8 Przedszkoli, · 2
Szkoły Specjalne, · 23
Szkoły Podstawowe, · 10
Szkół Średnich, · 4
Ośrodki Sportowe.
W dzielnicy Fuencarral mieszka bardzo mało Polaków, w
związku z tym 95 procent dzieci uczęszczających do naszej szkoły jest
przywożone z innych części Madrytu i okolic. Instalacje szkolne z których
korzystamy zostały nam udostępnione przez Władze Regionu Madrytu.
Rok powstania szkoły.*
1994
Krótki opis szkoły *
Krótka informacja o miejscowości i lokalnej społeczności polskiej
Obecnie szacuje się liczbę obywateli polskich przebywających w Madrycie na
około 20.000.
Liczba uczniów * | |
- w roku szkolnym | |
- 2018/19 | 203 |
- 2019/20 | 198 |
- 2020/21 | 150 |
- 2021/22 | 150 |
- 2022/23 | 174 |
- 2023/24 | 190 |
- 2024/25* | 190 |
Wiek uczniów * | 3-6 lat, 7-9 lat, 10-12 13-15 16-18 i więcej. |
Kiedy rozpoczynają i kończą się zajęcia w roku szkolnym?
Nowy rok szkolny
rozpoczynamy w połowie września i kończymy w połowie czerwca, każdego roku, kierując się kalendarzem szkół hiszpańskich. W tym roku szkolnym zajęcia twają od 16 września 2023r. do 15 czerwca 2024r.
Jakie dokumenty (zaświadczenia, świadectwa itp.) wydaje szkoła (na zakończenie roku szkolnego i po ukończeniu szkoły)? Nauka w szkole trwa od 2 do 18 roku życia i daje możliwość uzyskania świadectw, na każdym etapie nauczania. Nasza placówka wydaje następujące dokumenty: · Ocena semestralna - karta informacyjna z oceną opisową dotycząca osiągnięć ucznia na danym etapie edukacyjnym. · Ocena końcowa - każdy uczeń otrzymuje świadectwo szkolne. Dla uczniów wracających do Polski szkoła wystawia dokument, w którym zawarta jest informacja dotycząca misji szkoły, podstawy programowej, podręczników oraz dane opisujące postawę ucznia i jego osiągnięcia. Wyżej wymienione informacje mają na celu przyśpieszenie procesu integracji ucznia w jego nowej placówce edukacyjnej. W razie potrzeby skontaktowania się z dyrekcją szkoły udostępniamy adres elektroniczny oraz numer telefonu. NAJWAŻNIEJSZYM
DOKUMENTEM jaki potrzebuje dziecko wracające do Polski, to świadectwo ze szkoły
hiszpańskiej.
Czy świadectwa, zaświadczenia wydawane przez szkołę są uznawane w lokalnym systemie oświaty?*
Nie
Czy szkoła przygotowuje uczniów do egzaminów zewnętrznych w polskim systemie oświaty lub w lokalnym systemie oświaty? Do jakich egzaminów, jaka część uczniów przystępuje do egzaminów?*
Nie
Kto i na jakich zasadach zatrudnia nauczycieli? Nauczyciele
– woluntariusze są wybierani przez dyrekcję szkoły, która prosi każdego
możliwego kandydata o przesłanie swego CV, a wybranych zaprasza na indywidualne spotkania.
Szkoła posiada wysoko wykwalifikowaną i stabilną
kadrę nauczycielską, (21 nauczycieli, bibliotekarz, 2 osoby dyrekcji), legitymującą się fachowym wykształceniem specjalistycznym, zdobytym na
uczelniach w Polsce i Hiszpanii oraz w znacznej większości z dużym
doświadczeniem pedagogicznym zdobytym podczas pracy w polskich placówkach
oświatowych.
W celu podniesienia kwalifikacji dla nauczycieli
nie tylko naszej szkoły, Stowarzyszenie Kulturalne Forum wraz z dyrekcją naszej
szkoły, organizuje coroczne Kursy Metodyczne zapraszając do współpracy
metodyków i dydaktyków z polskich uczelni. Organizacja tego typu kursów pozwala
nauczycielowi, który uczy w placówkach oświatowych polonijnych, nie odbiegać
poziomem kompetencji od nauczycieli uczących w Polsce.
Logo szkoły i fotografia
Logo szkoły (nie więcej niż 250x250 pikseli
Fotografia
W opisie szkoły możemy dodać tylko jedną fotografię! Wybierz właściwy format fotografii:
Fotografia pozioma: | Fotografia pionowa: | Fotografia kwadratowa: |
- | - |
© Polska Szkoła 2016.