Logo BIP Logo Youtube Logo ePUAP

Lista aktualności

Menu

Lekcja muzealna online - Szkoła Polska w Nowym Jorku

W dobie zdalnego nauczania, kiedy uczniowie i nauczyciele są już nieco zmęczeni taką formą współpracy, uczniowie klasy piątej i siódmej Szkoły Polskiej przy Konsulacie Generalnym RP w Nowym Jorku, w sobotę 2 maja z przyjemnością zasiedli przed laptopami, komputerami czy telefonami komórkowymi. W tak ważnym dla Polonii dniu, chociaż przez łącza internetowe, udało się nam odwiedzić Polskę i Warszawę. Przenieśliśmy się do Muzeum Narodowego w Warszawie, wybraliśmy się na długi spacer po Warszawie, nikt nie był zmęczony, a do rzeczywistości nowojorskiej wróciliśmy pełni wrażen i bogatsi w wiedzę. Chciałabym w imieniu uczniów przekazać zebrane na piśmie wrażenia po odbytej lekcji online z edukatorem z Muzeum Narodowego Pania Anną Knapek. Zapraszamy do lektury prac uczniowskich.

Joanna Modzelewska
nauczyciel
Szkoła Polska
przy Konsulacie Generalnym RP
w Nowym Jorku

Isabelle Agudelo, klasa 7
W sobotę 2 maja był Dzień Polonii i z tej okazji nasza nauczycielka zoorganizowala lekcje online z Panią Anna Knapek - kuratorem Muzeum Narodowego w Warszawie. Uczestnikami tej lekcji byli uczniowie klasy 5 i 7. Lekcja byla bardzo interesująca. Pani kurator pokazała nam różne obrazy, na przykład panoramę Warszawy. (...) To było bardzo interesujace spotkanie i pomimo, że nigdy nie byłam w tym muzeum, ta wirtualna lekcja pozostanie mi w pamięci.

Oskar Baginski, klasa 5
Szczególną uwagę zwróciłem na obraz Marcina Zaleskiego pt. ”Widok Pałacu w Lazienkach” z 1836 roku, ponieważ przedstawia on dzisiejsze Łazienki, które odwiedziłem podczas ostatnich wakacji w Polsce. Pałac ten byl wówczas oczkiem w głowie króla Stanisława A. Poniatowskiego. Do tej pory jest to urokliwe miejsce, gdzie można pospacerować i się zrelaksować. Byli tam przyjmowani dyplomaci oraz prowadzono tam rozmowy polityczne. (...) Taka wirtualna wycieczka do Muzeum Narodowego spełniła moje oczekiwania. Był to fajny eksperyment, żeby zdobyć wiedzę.

Amelia Grygiel, klasa 7
W związku z dniem Flagi i świętem Polonii, wszyscy uczniowie mieli założone białe i czerwone koszulki z logo naszej Polskiej Szkoły Konsularnej. Moim zdaniem historyczna część lekcji była bardzo interesująca. Nauczyłam się wiele o naszej stolicy i polskiej historii. Bardzo mi się podobało żywe spotkanie z klasą i panią przewodniczką, ponieważ można było się zglaszać i zadawać pytania, co umożliwiło interakcje między uczestnikami.

Teodor Urbaniak
2 maja od godziny 10:30 do godziny 11:50 mieliśmy lekcje on-line z Muzeum Narodowego w Warszawie. Wykład poprowadziła Pani Anna Knapek. W lekcjach wzięła udział klasa piąta i siódma pod opieką Pani Joanny Modzelewskiej. Pani z muzeum opowiedziała uczniom legendę o Syrence Warszawskiej. Zobaczyliśmy zdjęcie pomnika Syreny w Warszawie. Następnie dowiedzieliśmy się, jak Warszawa została stolicą Polski. Król Zygmunt Waza przeprowadził się z Krakowa do Warszawy po wielkim pożarze. Zobaczyliśmy obrazy przedstawiające Warszawę, budynki, pałace, Stare Miasto. Następnie pani zadawała nam pytania. Na koniec obejrzeliśmy obrazy, które ukazywały życie w Warszawie (np. „Pomarańczarka”). Lekcja była ciekawie prowadzona, zachęciła mnie do obejrzenia Warszawy, kiedy będę w Polsce.

Piotr Wojtaś, klasa 7
Dnia drugiego maja 2020 roku, nasza klasa wspólnie z uczniami klasy piątej, wybrała się na wirtualną wycieczkę do Muzeum Narodowego w Warszawie. O godzinie dziesiatej trzydziesci, zebraliśmy się przed monitorami komputerów wraz z panią Anną Knapek, aby wysłuchać jej prezentacji o Muzeum Narodowym w Warszawie. Pani omówiła wiele ciekawych obrazów, na przyklad obrazy Canaletta i czasy panowania Krola Zygmunta III Wazy, Augusta Poniatowskiego. Dowiedziałem się wielu ciekawostek o malarstwie w tym okresie. Nauczylem się, że na podstawie obrazow Canaletta odbudowano Warszawę po jej zniszczeniu podczas Powstania Warszawskiego i II wojny światowej. Obrazy namalowane przez tego artystę wzbudzily we mnie podziw. Omawialiśmy rownież Łazienki Królewskie i ich powstanie. Podsumowujac, bardzo cieszę się że wziąłem udział w tej wirtualnej wycieczce, ponieważ nauczyłem się wiele o historii Polski i malarstwa w dawnej Polsce. Mam nadzieję, że w przyszłości rownież bedę miał możliwość zwiedzić to miejsce.

Matthew Siergiejuk
Międzykontynentalne spotkanie przez platformę “Zoom” odbyło się drugiego maja 2020 roku. Prowadzącą byla pani Anna Knapek, pracownik Muzeum Narodowego w Warszawie. Pozostali uczestnicy spotkania to moja pani od języka polskiego Joanna Modzelewska oraz uczniowie z mojej i piątej klasy. Tematem spotkania była Warszawa - “Miasto Historii, Legend i Ludzi”. Spotkanie dotyczyło historii Warszawy sięgającej czasów Króla Jana Sobieskiego i Stanisława Poniatowskiego. Na podstawie obrazów pani Anna Knapek pokazała, jak stolica przechodziła transformację od czasów Poniatowskiego do dziś. Bardzo dużo czasu poświęciła na Park Łazienkowski, który był letnim miejscem na wypoczynek dla króla Augusta Poniatowskiego. Lekcja była bardzo dobrze przygotowana. Dziękuję.

Marcel Kowalczyk
Dziś brałem udział w bardzo ciekawym spotkaniu. Cała nasza klasa spotkała się na wycieczce po Warszawie. Była to podróż internetowa. Mogliśmy się zobaczyć i porozmawiać. Naszym przewodnikiem była pani z Muzeum Narodowego. Tematem była historia Warszawy. Na podstawie namalowanych obrazów mogliśmy poznać ciekawe fakty z życia stolicy Polski. Na początku poznaliśmy legendę o warszawskiej Syrence. Potem oglądaliśmy kolejne obrazy namalowane przez znanych malarzy takich jak Canaletto, Konrad Brandel i Marcin Zaleski. Obrazy przez nich stworzone nazywa się wedutami. Dowiedzieliśmy się, że król Zygmunt III Waza przeniósł stolicę z Krakowa do Warszawy, król Stanisław August Poniatowski zbudował pałac w Łazienkach. Mogliśmy usłyszeć, jak zmieniało się miasto w kolejnych latach i porównać je do tego, jak wygląda dziś. Wydaje mi się, że takie spotkanie wszystkim się podobało.

Kacper Kapala, klasa 5
Dzisiaj mój dzień zaczął się bardzo fajnie. Wstaliśmy wcześnie rano i zaraz po zjedzeniu śniadania pojechaliśmy z cala rodzina do pobliskiego parku. Było bardzo fajnie. Spacerowaliśmy po wyznaczonych dróżkach, ale również biegaliśmy po trawie. O godzinie 10:30 rano usiedliśmy pod drzewem i połączyliśmy za pośrednictwem platformy zoom z Warszawa i panią Ania Knapek, która przeprowadziła zajęcia pt.: Warszawa - miasto historii, legend i ludzi. Wszyscy moi koledzy i koleżanki z klasy piątej i siódmej z polskiej szkoły również brali udział w tym wydarzeniu. Po sprawdzeniu obecności rozpoczęły się zajęcia z języka polskiego online. Prowadząca spotkanie była pani Anna Knapek, która jest pracownikiem Muzeum Narodowego w Warszawie. Na początku dowiedzieliśmy się, że lekcja będzie o mieście Warszawa. Jest to miasto, którego jeszcze nie zwiedzałem i słuchałem uważnie, żeby wiedzieć, co zwiedzić. Usłyszeliśmy legendę o Syrence warszawskiej i początkach miasta Warszawa. Dowiedzieliśmy się, że obrazy ukazujące fragment miasta nazywane są weduty. Pierwszym obrazem, który zobaczyliśmy był Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego (1773), namalowany przez Bernardo Belotto zw. Canaletto. Pani prowadząca opowiedziała nam, co jest pokazane na obrazie, a jednocześnie opowiadała fakty historyczne. Na obrazie pokazany był obecny król polski Stanisław August Poniatowski, jego bratanica Maria Teresa po prawej stronie w oknie; a również wojsko na przedmieściach zamku. Po lewej stronie obrazu był pokazany Pałac pod Blacha, przebudowany i wykończony czerwona blacha. Kolejny obraz to “Stare Miasto”, pokazujący Plac Zamkowy oraz kolumnę Zygmunta III Wazy (Konrad Brandel – fotografia z ok. 1886). Tutaj dowiedzieliśmy się bardzo ciekawej rzeczy, że król ten przeniósł stolice Polski z Krakowa do Warszawy. Stare miasto było zbudowane na skarpie nad brzegiem Wisły. W przerwie pani zrobiła krzyżówkę, która utrwaliła nasze informacje, bardzo fajna zabawa. Następnie zobaczyliśmy obraz Marcina Zaleskiego “Łazienki Królewskie”, który pokazuje miejsce wypoczynku króla Poniatowskiego, było to piękne miejsce i na pewno warte zobaczenia. Kolejny obraz “Wilanów” (Wincent Kasprzycki, 1832) przedstawiający widok pałacu w Wilanowie, wybudowanego przez króla Jana III Sobieskiego, miejsce to było pierwszym dostępnym dla wszystkich muzeum. Zobaczyliśmy mapę Warszawy i odległości pomiędzy Zamkiem Królewskim a Muzeum Placu króla Jana III w Wilanowie, gdzie w dawnych czasach, żeby pokonać odległość między tymi dwoma miejscami ludziom zabrało prawie cały dzień. Innymi bardzo interesującymi obrazami, o których pani opowiadała to “Cyrk na Saskiej Kępie”, podróżujący cyrk lub teatr; “Plac Żelaznej Bramy”, gdzie odbywały się targi i gdzie ludzie kupowali jedzenie, “Żydówka z Pomarańczami”, która nie mogła sprzedać pomarańczy oraz “Piaskarze”, którzy wydobywali piasek z rzeki. Każdy z tych obrazów pięknie opisywał dawne czasy. Bardzo ciekawa informacja, którą zapamiętałem były warszawskie potrawy i smakołyki. Były to: zupa flaki (którą bardzo lubię), ciastko z bitą śmietaną „WZ-tka” oraz cukierki nazywane Pańską Skórka, biało-różowy cukierek domowej roboty sprzedawany podczas świat Wszystkich Świętych albo odpustów w Warszawie, przepis na cukierki to tajemnica. Na koniec dostaliśmy informacje o obecnych znanych obiektach Warszawy, takich jak: Pałac Kultury, Muzeum Narodowe, Most Świętokrzyski czy Metro. Później serdecznie podziękowaliśmy pani za lekcje i każdy z uczestników wylogował się z lekcji. Zjadłem parę smacznych owoców i kontynuowałem zabawę z siostrą i rodzicami w parku.

Mateusz Nowak, klasa 7
2 maja o 10:30 mieliśmy spotkanie zoom z panią Knapek, która opowiadała nam o Muzeum Narodowym w Warszawie. W tym spotkaniu brali udział uczniowie siódmej i piątej klasy. Pani Modzelewska zorganizowała to spotkanie i tak jak planowaliśmy, zaczęło się na czas o godzinie 10:30. Zobaczyliśmy zdjęcia wielu obrazów. Kilka obrazów zaciekawiło mnie bardziej niż inne. Malarzem okazał się Bernardo Bellotto. Pokazała nam jeden z jego obrazów przedstawiających widok z pałacu w Warszawie, a następnie szczegółowo go omówiła. Wspomniała o tym, że po prawej stronie widać króla, a jego włosy są prawdziwe, a nie peruka. Pokazała nam również, gdzie znajduje się biblioteka na obrazie. Pani Knapek powiedziała nam również, że łatwiej jest poruszać się po Warszawie środkami transportu publicznego i jak będziemy w Warszawie to powinniśmy odwiedzić warszawskie Łazienki. Obrazy miały mnóstwo szczegółów i kolorów. Ogólnie uważam, że spotkanie było bardzo ciekawe. Bardzo podobała mi się prezentacja i dowiedziałem się szczegółów o Warszawie, na przykład że nie warto jechać do Warszawy samochodem, bo tak samo jak w Nowym Jorku jest problem z parkingiem, a najlepszym sposobem przemieszczania sie jest komunikacja miejska.