Logo BIP Logo Youtube Logo ePUAP
Rozmiar tekstu

Lista aktualności

Menu

Zdalne nauczanie języka polskiego i literatury w Polskim Gimnazjum im. J. Piłsudskiego w Daugavpils na Łotwie.

Dnia 23 marca 2020 roku skończyły się w szkołach łotewskich ferie wiosenne i rozpoczęła - zarządzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - nauka zdalna. Podobnie jak w polskich szkołach - i zapewne na całym świecie - forma nauczania zależy od umiejetności i pomysłowości nauczyciela. Nie ma bowiem jednakowych wytycznych dla systemu edukacji. W związku z tym nauczyciele dzielą się w sieci swoimi pomysłami na kontretne lekcje (publikują gotowe materiały), ale co ważniejsze - doświadczeniami i metodami pracy zdalnej. Korzystając z ich podpowiedzi i dotychczasowej wiedzy, zorganizowałam mój własny warsztat pracy.

Przede wszystkim zdecydowałam się na użycie łatwych w obsłudze narzędzi Google. Wśród nich, znany wśród TIK-owych nauczycieli, Classroom. Pozwala on na stworzenie wirtualnych klas (szczególnie, gdy są to duże grupy) i zarządzanie ich pracą. W Clasroomie każdej mojej klasy jest tablica, tzw. STRUMIEŃ, na której wstawiam informacje ogólne, skierowane do wszystkich: ogłoszenia, komunikaty, ćwiczenia online dla chętnych, polecam filmy. Tutaj również wstawiam link do wideokonferencji. Zdalną rozmowę otwieram, używając innego narzędzia Google - Hangouts. Nie są to lekcje online, lecz konsultacje, podczas których jednocześnie kilkunastu uczniów może ze mną rozmawiać. Zazwyczaj jest to kilku spośród tych, którzy mają podobny problem z zaplanowanym przeze mnie materiałem.
W zakładce ZADANIA publikowane są materiały wraz z ćwiczeniami. Dla każdej klasy planuję pracę w systemie tygodniowym z języka polskiego i projektowym z literatury polskiej. Projekty z literatury skupione są wokół lektury: obecnie klasa 9 - "Kamienie na szaniec" A. Kamińskiego; klasa 12 - "Pożegnanie z Marią" T. Borowskiego; klasa 8 - "Oskar i pani Róża" E.E.Schmitta. W pracy wykorzystujemy różne internetowe narzędzia np. do tworzenia infografik - www.canva.com, Jamboard , komiksów - www.pixton.com, opowieści - www.storybird.com, dyskusji w grupach - dokumenty Google, testy - www.quizziz.com, www.learningapps.com, www.kahoot.com, formularze Google. Classroom pozwala w łatwy sposób przypisać zadania każdemu uczniowi i sprawdzić, kto zadanie wykonał. Posiada również przyjazne narzędzia poprawienia zadań i odesłania uczniowi informacji zwrotnej.
Aby lekcja była w klarowny sposób zaprezentowana, używam programu www.wakalet.com, który pozwala na uporządkowanie treści przygotowanych dla uczniów. Zazwyczaj są to krótkie wykłady, polecenia, materiały znalezione w internecie: filmy, wywiady, ciekawe strony, definicje, słowniki, quizy lub utworzone przeze mnie prezentacje. Ostatnio wielkim powodzeniem cieszy się program www.genial.ly. Kto raz spróbuje, będzie używał zawsze!
Szczególnie przydatne do pracy z podziałem na grupy w nauczaniu zdalnym są programy typu www.padlet.com, www.trello.com. Jest to rodzaj tablic, gdzie można "przyczepić" informację. Wstawiam tam zadania dla poszczególnych grup, które następnie prezentują swoje odpowiedzi, rozwiązania itp. W ten sposób mamy opracowany konkretny temat i zawsze możemy do tego materiału zajrzeć. Szczególnie przydatne dla klas, które wkrótce będą zdawały egzaminy z języka polskiego.

W zdalnym nauczaniu, szczególnie języka polskiego jako obcego, bardzo przydatnym narzędziem może być generator interaktywnych kart pracy np. https://es.liveworksheets.com/. Ten program, podobnie jak Wakelet, ma możliwość publikowania gotowego materiału od razu w Classroomie, z przypisaniem do konkretnej klasy i rodzaju zadania.

Pierwsze koty za płoty! Nie był to łatwy tydzień, tym bardziej, że nie wszyscy uczniowie znają narzędzia Classroomu i dużo czasu poświęciliśmy na ich opanowanie. Mamy nadzieję, że kolejny będzie łatwiejszy, a przede wszystkim, że wkrótce znów spotkamy się w szkole.


Marzena Bernacka-Basek
nauczyciel kierowany do pracy dydaktycznej przez ORPEG
Łotwa, Daugavpils

Logo Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo Ministerstwa Edukacji Narodowej
Logo Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
Logo Europejskiego Funduszu Społecznego