Logo BIP Logo Youtube Logo ePUAP
Rozmiar tekstu

Lista aktualności

Menu

Czkałowo: gra terenowa i majówka 2019

Narodowe Święto Konstytucji 3 Maja obchodziliśmy w nietypowy sposób: z dorosłymi śpiewaliśmy polskie pieśni i piosenki, a dla młodzieży zorganizowaliśmy grę terenową, której zadania dotyczyły historii czkałowian i samej wsi, w tym polskiej kultury i polskich śladów przeszłości. Grę znaną z akcji harcerskich unowocześniliśmy i uatrakcyjniliśmy przez wykorzystanie tabletów, które ofiarowała nam "Misja Kazachstan 2019".

I tak dwie drużyny, dobrane w drodze losowania, miały za zadanie w otoczeniu bliższym i dalszym odszukać związane z Polską przedmioty oraz różne miejsca pozostałe po nieistniejących już dziś obiektach. Żeby je zidentyfikować, młodzież musiała pytać miejscowych lub sięgać do Internetu, lub wykazać się inteligencją, rozszyfrowując wskazówki zawarte w pytaniach. Obowiązkiem uczestników było uwiecznić na zdjęciu w tablecie całą drużynę w odnalezionym miejscu lub z odnalezionym rekwizytem.

Poszukiwaniami objęte były nie tylko Dom Kultury Polskiej i kościół, ale całe Czkałowo. Uczestnicy wykonywali zadania z wielkim zaangażowaniem, a po sprawdzeniu rezultatów rywalizacji i dodatkowych pytaniach z ekscytacją oczekiwali na ogłoszenie wyników. Ich cierpliwość została jednak wystawiona na próbę, bo rozstrzygnięcie i rozdanie nagród poprzedzone było zabawami, ogniskiem i konsumpcją pieczonych ziemniaków, które w postaci bulwy przełożonej sałem, czyli słoniną, stanowią nie lada przysmak.

Zwycięska drużyna otrzymała plecaki (też dar od Misji Kazachstan 2019), przegrani otrzymali jakieś zakupione przeze mnie drobiazgi.

Na koniec jeszcze odpowiedź na domniemane pytanie, czyli dlaczego Święto Konstytucji 3 Maja uczciliśmy grą terenową związaną z Czkałowem, w której brały udział dzieci różnej narodowości? Odpowiedzi jest kilka.

Po pierwsze, wśród zadań były i takie, które dotyczyły Polski np. w bibliotece trzeba było znaleźć wśród setek woluminów wybraną książkę, i to nie byle jaką, bo stanowiącą ważną część polskiej kultury, albo wśród obrazów na ścianach klasy wskazać portret Piłsudskiego.

Po drugie, młodzi ludzie musieli dotknąć historii swoich rodzin i miejsc, dokąd byli wysiedlani ich przodkowie. Udowodnić, że wiedzą, kto to był ksiądz Bukowiński, w muzeum i kościele odszukać przedmioty z nim związane, sfotografować saman, z którego pierwsi deportowani budowali ziemianki, dowiedzieć się, jak dawniej nazywała się konkretna ulica albo sama miejscowość i skąd się te nazwy wzięły. W moim przekonaniu świadomość własnych korzeni osadza człowieka w świecie i nadaje mu tożsamość.

I wreszcie po trzecie, taka akcja to niewątpliwie promocja polskości w lokalnym środowisku. Warto wspomnieć, że w wydarzniu organizowanym przez Dom Polskiej Kultury w Czkałowie, brały udział nie tylko polskie dzieci.

Teresa Hantke, nauczycielka skierowana za granicę przez ORPEG w Czkałowie, Kazachstan

Logo Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo Ministerstwa Edukacji Narodowej
Logo Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
Logo Europejskiego Funduszu Społecznego