Logo BIP Logo Youtube Logo ePUAP
Rozmiar tekstu

Lista aktualności

Menu

Aulnay sous Bois: konkursy czytelnicze i recytatorskie w ramach programu edukacyjnego

W ramach programu „Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych u dzieci”, staramy się upowszechniać w naszej szkole czytelnictwo min. poprzez różne konkursy związane z książką, oraz przybliżanie sylwetek polskich autorów.

W naszej placówce odbył się II etap konkursu recytatorskiego „Wiersze J. Tuwima” dla klas 1-5. W eliminacjach wzięło udział 12 kandydatów wyłonionych w I etapie konkursu. Uczniowie mieli za zadanie przygotować własną interpretację dowolnego wiersza J. Tuwima oraz ilustrację związaną z wybranym wierszem. Celem konkursu było m.in. popularyzowanie twórczości J. Tuwima, poszerzanie zainteresowań czytelniczych, odkrywanie i rozwijanie młodych talentów wśród uczniów oraz uczenie rywalizacji w przyjaznej atmosferze. Każdy uczestnik konkursu włożył dużo pracy i starań, by jego występ był niezapomniany. Dzieci wykazały się talentem recytatorskim, a przy tym dużą odwagą pokonując swoją nieśmiałość. Poziom recytacji był bardzo wyrównany. Prezentowane utwory oceniane były pod względem następujących kryteriów: dobór repertuaru, opanowanie pamięciowe tekstu, interpretacja tekstu i ogólne wrażenie artystyczne (strój sceniczny, rekwizyty).

W minioną sobotę odbył się także konkurs czytelniczy dla klas 5 - 8 i gimnazjum (po raz pierwszy w naszej szkole). We wstępnych eliminacjach wyłoniono po 2 kandydatów, którzy zaprezentowali się w II etapie konkursu. Uczniowie odczytali fragmenty życiorysu Adama Mickiewicza oraz Juliusza Słowackiego, czyli wielkich Polaków, którzy w działalności artystycznej czy politycznej mocno związani byli z Paryżem i Francją. Uczestnicy oceniani byli przez komisję, w skład której weszli: kierownik SPK, przedstawiciele Rady Rodziców, nauczyciele języka polskiego i historii oraz przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego. Zwracano uwagę na płynność czytania, intonację, poprawne akcentowanie. Tekst nie był łatwy, obfitował w liczne daty, skróty i skrótowce, trudne nazwiska, terminy naukowe, jednak wszystkim poszło na tyle dobrze, że jury miało duży kłopot z wybraniem tych najlepszych.

W ramach rozbudzania zainteresowań czytelniczych najmłodsi uczniowie naszej szkoły zostali uroczyście przyjęci w poczet czytelników Biblioteki Szkolnej. Podczas pierwszej części uroczystości dzieci poznały przygody Szewczyka Dratewki oraz odegrały inscenizację o Smoku Wawelskim, mogły się także wcielić w postacie z ulubionych bajek. Po obejrzeniu przedstawienia dzieci miały okazję pochwalić się swoją wiedzą na temat poszanowania książek, poznały zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych. Na zakończenie nowi czytelnicy złożyli przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki. Potem wszyscy zostali pasowani na czytelników. Na pamiątkę tego wydarzenia każde dziecko otrzymało okolicznościowy dyplom oraz książkę ufundowaną przez Radę Rodziców.

„Akademia Pana Kleksa”, omawiana na lekcjach języka polskiego w klasie IV, stała się doskonałą okazją do zaznajomienia uczniów z ciekawą formą pracy, jaką jest lapbook. Lapbook jest czymś w rodzaju teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk mieszczący się na naszych kolanach, stąd właśnie jego nazwa. Uczniowie przygotowali bardzo ciekawe prace, które zaprezentują koleżankom i kolegom z innych klas. Okazało się, ze jest to bardzo ciekawy sposób na „lekturę”.

Mamy nadzieję, że udało nam się rozbudzić w naszych uczniach potrzebę czytania, poszukiwania nowych bohaterów książkowych oraz zachęcić wszystkich do częstszego sięgania po książkę i poznawania twórczości polskich poetów.

Anna Iwańska, Kierownik SPK w Aulnay sous Bois, Francja

Logo Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo Ministerstwa Edukacji Narodowej
Logo Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
Logo Europejskiego Funduszu Społecznego